Nowy rok szkolny i nowe szkoły w mieście

Na zdjęciu: uczennice siódmej klasy Szkoły Podstawowej nr 8. fot. MJ
 INOWROCŁAW | 4  września 2017, 08:05
Blisko osiem tysięcy uczniów rozpoczyna dziś naukę w nowym roku szkolnym. Dla części z nich, za sprawą reformy oświatowej, oznacza on spore zmiany.

r  e  k  l  a  m  a


Z jakim nastawieniem zaczynają rok szkolny uczniowie?

– Z bardzo dobrym. Mam nadzieję, że douczę się jeszcze lepiej języka angielskiego i że będzie fajnie. W trakcie wakacji myślałam trochę o tym, że ten rok będzie troszeczkę inny niż poprzednie, bo dojdą nowe przedmioty, ale ogólnie to w wakacje bardziej myślałam tylko o wakacjach (śmiech) – mówi Julia Wilińska z obecnej VII klasy Szkoły Podstawowej nr 8.

– Ja też zaczynam ten rok szkolny z bardzo dobrym nastawieniem. Mamy dużo godzin i przedmioty są też po angielsku, więc mam nadzieję, że się więcej nauczę. Trochę różnic jest, bo sama nazwa szkoły jest inna, ale w sumie to tylko budynek się nam zmienił. Myślę, że będzie OK – dodaje jej koleżanka z klasy - Natalia Wargoś.

Formalnie już z dniem 1 września publiczna sześcioletnia szkoła podstawowa stała się ośmioletnią podstawówką. Tym samym rozpoczęło się stopniowe likwidowanie gimnazjów, bowiem w roku szkolnym 2017/2018 nie będą tworzone tam klasy pierwsze.

W ośmioletniej szkole podstawowej rozpoczynają dziś naukę pierwsi uczniowie klasy siódmej (absolwenci klasy szóstej). W związku z reformą oświatową, od 1 września Gimnazjum nr 1 przekształcone zostało w Szkołę Podstawową nr 1, Gimnazjum nr 2 w Szkołę Podstawową nr 5, Gimnazjum nr 3 to teraz "ósemka", Gimnazjum nr 4 - "czternastka", a Zespół Szkół Integracyjnych - Szkoła Podstawowa Integracyjna. Patroni placówek pozostają bez zmian.

Do klas pierwszych uczęszczać będzie około 580 uczniów, z czego 230 do SP nr 1, nr 5, nr 8, i nr 14 (a więc do podstawówek przekształconych z gimnazjów, które po raz pierwszy utworzyły klasy pierwsze). Jednocześnie w tych czterech szkołach, w klasach drugich i trzecich na poziomie gimnazjalnym kontynuować będzie edukację około 1,2 tys. uczniów. Natomiast w oddziałach zerowych przy szkołach podstawowych (SP nr 2, nr 4, nr 9 i nr 10) uczyć będzie około 100 dzieci 6-letnich. Do czterech inowrocławskich przedszkoli (nr 2, nr 4, nr 14 i nr 20 oraz do oddziału przedszkolnego w SP nr 9), zlokalizowanych w 9 budynkach, uczęszczać będzie 1300 dzieci.
W czasie wakacji w miejskich placówkach odbywały się też remonty. Ich koszt wyniósł ponad 1,4 mln zł.

W SP nr 16 przeprowadzono remont dachu, instalacji odgromowej i wentylacyjnej, zakończono drugi etap modernizacji dachu w "dwójce", zrealizowano dwa z trzech etapów przebudowy infrastruktury kanalizacyjnej w SP nr 9 oraz szereg mniejszych prac w innych placówkach. Na remonty sanitariatów i wyposażenie w czterech dotychczasowych szkołach gimnazjalnych, prace związane z likwidacją gimnazjów - zaplanowano po 100 tysięcy złotych na obiekt - wyremontowano sanitariaty i zakupiono wyposażenie klas: krzesła, ławki oraz pomoce dydaktyczne. [IO, AJ, fot. MJ, nad.]

Zobacz też: Reforma oświaty okiem dyrektora szkoły.






Wasze komentarze:

siostra trufla

Inowrocław
[767]
2017-09-07 09:10:35 | zgłoś do moderacji

Wnikliwy podzielam Twoje zdanie- reforma była konieczna. Od tego punktu nasze opinie różnicują się. Spodziewanych efektów zmian nie będę oceniał bo podobnie jak Ty nie mam do tego kwalifikacji (to, że kiedyś byłem belfrem nie czyni ze mnie eksperta edukacji narodowej).Natomiast pozostałe Twoje opinie są chybione. Fatalnie wypada Twój wywód o ruchach kadrowych. To, że więcej poziomów edukacji (4+4+4) ruchy ograniczy przeczy logice. Jest wprost przeciwnie, skrajny przypadek jednego poziomu (12 klasowa szkoła) najbardziej problem zminimalizuje. Każdy kolejny szczebel to komplikuje. Tutaj przyznaj uczciwie, w tym aspekcie poprzez wykluczenie pośredniego poziomu edukacji bezapelacyjna poprawa zapewniona.
Koszty wymiany wyposażenia (ławek i pomocy dydaktycznych) nie aż takie wielkie. Przystosoanie sanitariatów 400 tys w mieście kosztowało ale za to na kilka lat będzie sprawa ich remontów odfajkowana. Twoje przewidywania o ograniczaniu zatrudnienia z roku na rok są uzasadnione, tylko, że nie reformą a demografią. Tak czy inaczej zaniedbanie PO w tej jakże ważnej dziedzinie spowodowało, że z roku na rok mniej dzieci podejmuje naukę. W tej sytuacji redukcje są wymuszone a zwalniani w przyszłości nauczyciele PO mogą podziękować.
Na koniec - logiczne myślenie, kreatywność bez wiedzy jak to nazywasz encyklopedycznej są możliwe ale tylko na niskim poziomie rozwoju cywilizacyjnego a nawet ewolucyjnego. Ten swoisty powrót "na drzewo"" nie jest celem i zamierzeniem edukacji dzieci i młodzieży w XXI wieku.

wnikliwy

Inowrocław
[275]
2017-09-07 05:31:19 | zgłoś do moderacji

Nie do końca tak jest jak piszesz. Jakiekolwiek wybrane władze demokratyczne powinny postępować demokratycznie, a nie narzucać własną jedynie słuszną wizję bez oglądania się na innych - ale to jest polityka i zostawmy to. Napisałem, że wariant 4/4/4 byłby korzystniejszy z kilku powodów. Po pierwsze mniej zmian w samym układzie szkół - mniejsze koszty. Po drugie - odseparowanie małych dzieci od starszych. Przy SP 8. klasowej będzie poważny problem wychowawczy. Mniejsze ruchy kadrowe. Oczywiście można kota ogonem odwrócić i rzucić hasło, że reforma nie jest robiona dla nauczycieli i to nie jest argument, jednak w małych miejscowościach uczniowie obecnie wygaszanych gimnazjach boleśnie odczują problemy kadrowe i zmiany w które ta reforma nam funduje. Po prostu z roku na rok nie będzie godzin dla nauczycieli - ci co są dobrzy uciekną z tonących statków bo muszą żyć i zapewnić byt dla swoich rodzin. Ci co pozostaną będą jasiami wędrowniczkami obskakując kilka szkół coby uzbierać etat. Jedni i drudzy dadzą sobie jakoś radę jednak jeśli uważasz, że to nie ma wpływu na jakość nauczania - to śmiem wątpić. No i na koniec - to jest jedna płaszczyzna tej reformy - inna, to podstawy programowe i to jaki chcemy mieć efekt, jakiego człowieka chcemy wychować, wykształcić. I tu wydaje się wielki problem - bo świat się zmienia i te wartości oraz akcenty, które kiedyś były istotne i do których teraz wracamy dzięki tej reformie, zaczynają być mniej istotne niż kiedyś. Liczą się nowe technologie, logiczne myślenie, kreatywne a nie wiedza encyklopedyczna. Patrząc na zaproponowane siatki godzin, uczniowie będą mieć przeładowane tygodnie pracy z wieloma treściami mało istotnymi we współczesnym świecie. A przecież te dzieci wkroczą do świata po kilkunastu latach nauki - świat jeszcze dalej ucieknie. To wszystko powoduje, iż ta reforma dla mnie jest złą reformą. Przykro mi ale czekanie na to jak to wszystko się rozwinie za jakiś czas to jest mało istotne - bo nie chodzi o małe wpadki typu tu czy tam nie ma teraz podręczników - chodzi o sam cel reformy. Proszę wybaczyć ale ten cel, który się wyłania z tego wszystkiego jest fatalny. I to my jako Polacy na tym stracimy.

Art_Kw_108

Inowrocław
[98]
2017-09-06 23:21:13 | zgłoś do moderacji

@brunon, tylko W JAKI SPOSÓB ta reforma to wszystko zmieni? Bo takie rzeczy to jest wręcz skandal: https://twitter.com/r_dobrzeniecki/status/905387246936875008 ;)

brunon

Na emigracji
[402]
2017-09-06 21:10:21 | zgłoś do moderacji

@wnikliwy: co do jednego masz rację- czy to jest 8/4lub5 czy też 4/4/4 jest tylko formą. Ale 8/4 eliminuje jeden głupi test. Ponad pół roku przygotowań do tego jak znaleźć algorytm rozwiązania testu.A to jest duża oszczędność czasu.
Problem jest w czymś innym.Demokratycznie wybrane władze zmieniają system oświaty i proponują pewne rozwiązania: tak na poziomie podstawowym jak i średnim ( mam nadzieję, ze za chwilę Gowin skończy z masowością studiów wyższych). Wygrane wybory- ich prawo.
A prawem opozycji jest albo potępiać wszystko "w czambuł" albo swoimi pomysłami zyskiwać punkty u wyborców. Tak oddanych jak i potencjalnych. Ale , żeby coś takiego zrobić trzeba mieć intelekt i wykorzystać go. A nie być gnuśną osobą " ciepła woda w kranie" i nie więcej.
Dlaczego .Nowoczesna - podobno partia liberalna - nie zwołała tysiąc konferencji, że ograniczeniem szkolnictwa jest Karta Nauczyciela. KN, która petryfikuje rywalizację nauczycieli na poziomie 1982 roku? A wiesz jak wtedy wyglądał komputer? Albo play station?
Dlaczego PO, partia która podobno popiera przedsiębiorczość, nie zwołała 1000 konferencji prasowych z BCC lub innymi większymi i mniejszymi przedsiębiorcami, którzy artykułowaliby potrzeby związane z absolwentami szkól zawodowo/technicznych. Przecie to pole do popisu na punktowanie wyposażenia zawodówek i techników w nowoczesne maszyny, urządzenia, oprogramowanie.
Czy myślisz, że dla przeciętnego ucznia szkół zawodowych ważne jest czy Ferdydurke znajdzie się na liście lektur obowiązkowych? Czy też ważniejsze jest, że będzie miał maszyny sterowane numerycznie z nauczycielami, którzy będą wiedzieć jak je obsługiwać i jak nauczyć je obsługiwać?
Dzięki ludziom taki jak Schetyna ( z jego dwustronnicowym programem gospodarczym!!!!), Budką czy też @drugim_sortem , PIS ma szansę wygrać wybory nie tylko za dwa lata, ale Morawiecki mówił coś o 2029 ( mogę się mylić co do konkretnej daty)

wnikliwy

Inowrocław
[275]
2017-09-06 11:57:54 | zgłoś do moderacji

Brunon - wybacz ale czytam co piszesz i wygląda na to że nie masz racji. Ta reforma nie zmieni stanu rzeczy i nawet jeśli Twoje zarzuty do przeszłego już kształtu szkolnictwa są słuszne to wcale nie oznacza ze to co ma być jest lepsze. Reforma jest konieczna ale nie taka jaką wymusił PIS. Jestem za reforma ale uważam ze reforma 4, 4 4 byłaby korzystniejsza i mnie należałoby wydać pieniędzy na jej przeprowadzenie. To co wymusił PIS to powrót do przeszłości a świat nie stoi w miejscu.

drugi_sort

Inowrocław
[1516]
2017-09-05 23:20:42 | zgłoś do moderacji

Brunon, po pierwsze, nie ośmieliłbym się odebrać Ci głównej roli w Twoim biograficznym filmie, po drugie argument o prywatnych szkołach wyższych zupełnie nie trafiony, po trzecie póki co to jeszcze PiS nie zdążył wydać zakazu odpisywania, zwłaszcza na bzdury.

brunon

Na emigracji
[402]
2017-09-05 23:12:38 | zgłoś do moderacji

@drugi_sorcie, przecież Ty też nie wierzysz w to co piszesz. Oficjalna linia negacji przewyższa Twój intelekt? zastanów się i nie odpisuj.

brunon

Na emigracji
[402]
2017-09-05 23:11:25 | zgłoś do moderacji

rozumiem, @drugi_sorcie, że bierzesz udział w konkursie na wzór filmu " Głupi i głupszy, bardziej". Zmiany w szkolnictwie to nie naiwność- to dramatyczna potrzeba.
Jednym z działaczy PO jest Radny Samorządu woj. Kujawsko_pomorskiego, współwłaściciel i Kanclerze jednej z prywatnych wyższych szkół naszego województwa. Myślisz, @ drugi-sorcie, że miałby szansę w starciu z uniwerkami lub uczelniami technicznymi gdyby nie pseudotesty szkolnictwa Handkego?

drugi_sort

Inowrocław
[1516]
2017-09-05 23:03:42 | zgłoś do moderacji

Brunon, zrozum wreszcie marzycielu, że "reformy" PiSu to nie pragmatyka, to czysta ideologia i rewanżyzm!

brunon

Na emigracji
[402]
2017-09-05 22:44:36 | zgłoś do moderacji

Transport potrzebuje od 30 do 100 tys kierowców.
Ponad 1 mln Ukraińców pracuje w Polsce.
W handlu ( mam na myśli sklepy średnio i dużo gabarytowe) jest 30% obsady w porównaniu do UK lub NIemiec.
Art_Kw_108: to są podstawowe dane, które mówią o dostosowaniu szkolnictwa do wymogów współczesnego świata.NIe do zdawania testów.
I dlatego kibicuję zmianie w systemie oświaty.Zmianie, która nie daj złudzeń, ża każdy może kończyć studia. Ale daje nadzieję ludziom, że dobry fach da im szansę "godnego" życia.
Art_Kw_108: gdybyś miał do czynienia z życiem gospodarczym nie pisałbyś bzdur.

Art_Kw_108

Inowrocław
[98]
2017-09-05 22:18:25 | zgłoś do moderacji

@brunon, tylko co ona zmienia w kontekście tego co piszesz? nic, kompletne zero.

brunon

Na emigracji
[402]
2017-09-05 22:05:27 | zgłoś do moderacji

Ta reforma szkolnictwa jest bardzo potrzebna.
Reforma Handkego zdefiniowała szkolnictwo jako nieustanny test. Test do gimnazjum, test do liceum i na koniec test na studia.Czyli testowanie-tresowanie młodych ludzi. Bez wiedzy, bez wychowania.. Same studia ( wypaczone przez pseudo wyższe uczelnie) podzielone/poszatkowane na licencjaty,magistraty, pseudodoktoraty- zgodnie z marzeniem rodziców, niestety lądowały na śmietniku/zmywaku w wymarzonej Francji lub UK.To jest marzenie neolibelarnych środowisk. Kłaniają się wypowiedzi drugiego-sortu, które intelektualnie równają się zmywakowi w UK.
Platoforma nie jest partią ludzi przedsiębiorczych. Platforma jest partią ludzi, który są przeciwko przedsiębiorczości.
Bo gdyby tak było to już wcześniej za rządów PO/PSl dostosowałaby system nauczania do potrzeb współczesnego świata.PO partia gnuśnych politykierów często wywodzących się z nauczycieli.
Dlaczego potrzebna jest zmiana szkolnictwa? Dlaczego PIS chce zmienić pseudotest młodych ludzi?
A dlaczego w NIemczech jest szkolnictwo dualne, zawodowe? Czyli część lekcji w szkole ( 2 lub 3 dni) pozostałe w firmach lub usługach, gdzie uczą się praktycznego zawodu.
Licea dla osób, które chcą poszerzać swoje horyzonty.
I jeszcze jedno. PO partia gnuśnych ludzi nie wprowadziła zmian w Karcie Nauczyciela, które dostosowałyby nauczycieli do obecnych warunków. I to jest problem.

Art_Kw_108

Inowrocław
[98]
2017-09-05 19:57:26 | zgłoś do moderacji

Kompletnie niepotrzebna reforma, która kosztuje ogromne pieniądze. W samym Inowrocłąwiu to ponad dwa miliony złotych. Do tego nauczyciele, którzy stracą pracę lub będą musieli pracować na kilka etatów w różnych szkołach.

Do gimnazjów wszyscy się już przyzwyczaili, wbrew wszelkim stereotypom nie jest tak źle. A skoro równieśnicy sprawiają sobie problemy, to co dopiero może się stać, gdy spotkają się 15 latkowie z sześciolatkami. Do tego podstawa programowa jest po raz kolejny katastrofalna :)

Czestmir

Inne miasto
[469]
2017-09-05 18:52:08 | zgłoś do moderacji

A czy w sp2 usunięto opary, wyziewy kanalizacyjne w dolnych kondygnacjach budynku?? Czy w dalszym ciągu dzieci będą oddychać jebiacymi gownami??? Pozdrawiam pana prezydenta.

MaciekO

RBN_Emigrant
[125]
2017-09-05 12:15:38 | zgłoś do moderacji

Ludzie o czym Wy tutaj piszecie? Co Tutaj oceniacie? Jeszcze rok szkolny sie dobrze nie rozpoczął, a Wy oceniacie reformę? Dajmy sobie czas, chociaż jeden rok szkolny, a wtedy można coś powiedzieć, czy jest lepiej, czy znów reka w nocniku. Każdy ma swoją opcje polityczną, ale jak dla mnie wszystko wychodzi z czasem, kto miał rację!

wędkarz84

Inowrocław
[178]
2017-09-05 09:16:10 | zgłoś do moderacji

a drugi jeśli tobie nie pasuje to trudno....na pewno będą drobne komplikacje ale wszystko do ogarnięcia

wędkarz84

Inowrocław
[178]
2017-09-05 09:14:01 | zgłoś do moderacji

jak na moje reforma jest ok.....

drugi_sort

Inowrocław
[1516]
2017-09-04 22:59:57 | zgłoś do moderacji

Jasne odbytu, takim jak ty marzy się - здраствуйте, ale wasze niedoczekanie, job waszu...

cobytu

Inowrocław
[159]
2017-09-04 21:55:52 | zgłoś do moderacji

Bardzo dobrze, że szkolnictwo zostało zreformowane. A Tata i Syn już powinni nam powiedzieć auf Wiedersehen.

drugi_sort

Inowrocław
[1516]
2017-09-04 20:11:34 | zgłoś do moderacji

Wnikliwy, cel reformy oświaty jest taki sam jak wszystkiego co PiS robi. Chcą jednak udowodnić, że Polska nawet jeśli nie była w ruinie ,co z taką histerią głosili, to Oni i tak do tego doprowadzą. Niestety, akurat w tym temacie mogą osiągnąć "sukces".

wnikliwy

Inowrocław
[275]
2017-09-04 19:53:08 | zgłoś do moderacji

Jaki jest cel tej reformy? - tylko likwidacja gimnazjum?. Przecież podstawówka przy tej młodzieży to spory problem wychowawczy. Dotychczasowe podstawówki byłe w miarę wolne od narkotyków i przemocy - teraz się to zmieni. Czy naprawdę o to chodzi?

inianek

Inowrocław
[448]
2017-09-04 19:28:23 | zgłoś do moderacji

z podstawówkami wróciło do tego co było wcześniej, i dobrze, prawie wszyscy zadowoleni, no oczywiście oprócz TATY i SYNA. Wstyd

drugi_sort

Inowrocław
[1516]
2017-09-04 15:59:38 | zgłoś do moderacji

Mała parafraza z tekstu Staną Borysa, jakże pasująca:
"Dawne szkoły poszły w dal, dziś na jesień PiSu Szał.
Tylko dzieci, tylko dzieci, tylko dzieci, tylko dzieci żal
Dawne życie poszło w dal, dziś ciemnota ma swój bal
Tylko dzieci, tylko dzieci, tylko dzieci, tylko dzieci żal"

chudix 2

Inowrocław
[294]
2017-09-04 12:01:51 | zgłoś do moderacji

Nowy system edukacji nowe wyzwania będzie się działo.
Uwaga: 
zaloguj się lub jeśli nie masz konta zarejestruj się aby dodać komentarz.
Portal internetowy Ino-online.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść prezentowanych opinii. Użytkownik dokonujący wpisu na łamach portalu, może ponieść za jego treść odpowiedzialność cywilną bądź karną. Komentarze naruszające dobre obyczaje i niezwiązane z tematem mogą być usuwane bez ostrzeżenia.



wiesz pierwszy


© copyright 2000-2018 Ino-online Media